کندوان روستایی کله قندی در دل صخره ای سهند

از کندوان چه می‌دانید؟

کندوان روستایی کوهستانی، باخانه‌های هرمی و کله قندی، و غارهای دستکن خود در شمال غرب ایران؛ در دل صخره‌ای سهند جا خوش کرده‌است. کندوان، روستایی صخره‌ای و پر از رازهای خفته در دل آتشفشانی سهند؛ در نزدیکی شهر اسکو از توابع استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

روستای کندوان، از نوادر روستایی در جهان است که همچنان اهالی و بومیان آن در خانه هایی سنگی با هیئتی کله قندی و حیرت برانگیز که نمایانگرعجایب طبیعت و قدرت خدا است زندگی می‌کنند. که در زبان محلی این خانه ها را کران می‌نامند. اگر شماهم علاقمند هستید تا بیشتر از این روستای شگفت‌انگیز بدانید یا قبل از سفر اطلاعاتی از این روستا بدست آورید، در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه شوید.

در روستای کندوان چه می‌گذرد؟

کندوان از ترکیب دوواژه‌ی (کند) و (وان) تشکیل شده‌است. که هر کدام در زبان ترکی به مفهوم (روستا) و (مکان) یا (مکان نگهبانی) هستند. البته برخی بر این نظر هستند که سرچشمه واژه کندوان، کندو عسل هست. چراکه شغل و پیشه اهالی سهند، پروش زنبور عسل بوده است وکماکان به این حرفه مشغول هستند.

تلفیق روستایی ییلاقی، رودخانه و کوهستان، همگی را می‌توان با افزودن جذابیت خانه‌های کله قندی به عنوان یکی از بهترین مقاصد سفر دانست. این روستای تاریخی به علت آب و هوای ییلاقی و مراتع سرسبز و جویبارهایی که در سطح شیب دار دامنه‌های سهند جاری هستند، تعداد زیادی از عشایر را هرساله به سمت خود می‌کشاند.

ویژگی بارز این روستا که کندوان را در بین جهانگردان خارجی و بومگردان ایرانی وحتی مسافران و گردشگران داخلی؛ مطرح و شاخص می‌کند، معماری عجیب و البته پر رمز و راز خانه‌ها ومنازل آن و جلوه آنها دربین درختان نارون، گردو، بید کوهستانی و بادام است.

روستای کندوان در جهان

در دنیا تنها سه روستا با شکل و ذات سنگی هستند که یکی از آنها درایران قرار دارد. که در میان تمام آنها فقط این کندوان است هنوز هم اهالی آن نتنها در آن سکونت دارند و زندگی می‌کنند؛ بلکه برخلاف کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا که تنها رها شده‌اند؛ سالانه با جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری که به میهمانی می‌پذیرند درکنار حفظ بافت سنتی و صمیمی آن؛ موجب رونق و پیشرفت و البته مطرح شدن هرچه بیشتر این روستای بی نظیر شده‌اند.

آب‌وهوای کندوان و مناسب‌ترین زمان برای سفر؟

همانطور که گفته شد این روستا در دامنه‌های سهند در شمال غربی ایران واقع شده است. وطبیعتاً تمام فصول از سال دارای آب‌وهوای کوهستانی است. همانطور که انتظار می‌رود این منطقه دارای پاییزهای بسیار سرد با آب وهوای خشک؛ و زمستان‌های طاقت فرسا است. به طوری که اهالی این روستا طی فصل زمستان گاها در یخبندان روزهای خود را سپری می‌کنند. با همه اینها بهار و تابستان این دهکده کوهستانی، بسیار دلچسب و مناسب است. در نتیجه می توان گفت بهترین زمان سفر به کندوان از اویل بهار تا پایان تابستان است.

در دل کران‌‌ها چه می‌گذرد؟

کران‌ها، همان منازل سکونتگاهی اهالی کندوان هستند. که برخلاف ظاهرشان بخش‌های متنوع و زیادی را در دل خود جای داده‌اند. برخی از این کران‌ها در ۲ یا ۳ طبقه نظم یافته‌اند. گاهی ممکن است به کران‌هایی با ۴ طبقه هم بربخورید.

هر کران شامل بخش‌هایی همچون: فضای نشیمن و پذیرایی، فضای خواب که با یک سکو از بخش اصلی خانه جدا می‌شود، یوک یری طاقچه تقریبا بزرگی که روی دیوار محیط اصلی خانه قرار دارد، آستانا بخش ورودی هر کران، آشپزخانه‌های سنتی که اصولا در محیطی بیرون از فضای خانه قرار دارند، گزنه یا صندوق خانه که انبار کوچک در هر کران است و جایگاه نگه داری مایحتاج و اندوخته‌های غذایی مردم است. آبریزگاه که همان سرویس بهداشتی در زبان عام است.

معرفی سوغاتی‌های کندوان که هر گردشگری را وسوسه می‌کنند.

عسل تهیه شده از شهد گلهای کوهستانی، آب معدنی چشمه‌های کوهی، لبنیات محلی که تجربه طعم تازه از این فراورده‌ها را برایتان به ارمغان خواهد آورد، گردو و خشکبار محلی و آجیل‌های تازه، گیاهان دارویی متنوع، شیره انگور که درزبان محلی به آن دوشاب هم می‌گویند، بادام، گلیم و جاجیم‌های بافته دستان هنرمند و توانمند زنان ومردان ترک کندوان، و البته که از فرش های دست باف این روستا هم باید دیدن کرد.

چطور در کندوان اقامت کنیم؟

انتخاب با شماست که اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی را در نظر بگیرید و یا اینکه به سراغ هتل‌های روستایی کندوان بروید.

سکونت برای چند روزی در هتل بین المللی صخره‌ای لاله کندوان، انتخابی عالی به نظر می‌رسد. که سومین هتل صخره‌ای جهان و اولین هتل صخره‌ای در تنها روستای صخره‌ای زنده دنیا به حساب می‌آید. و می‌تواند حسی متفاوت را به شما هدیه بدهد. و سفری خاطره انگیزرا برایتان رقم بزند.

البته که نمی‌توان از اقامتگاه‌های با صفا بومگردی در دل روستا کندوان گذشت. چراکه این گزینه هم تجربه‌ای متفاوت خواهد بود. و نزدیکی بیشتری بین شما و سبک زنده زندگی مردم در این روستا را فراهم می‌کند.

اقامتگاه‌های بومگردی کندوان:

 شامل اقامتگاه بومگردی هما، مولایی، داریوش و سیروس رنجبر

تمام این اقامتگاه‌ها و هتل‌ها دارای امکانات استاندارد رفاهی هستند. و البته که با توجه به روستایی بودن کندوان و موقعیت جغرافیایی کوهستانی آن؛ نباید توقع زیادی از امکانت رفاهی این مکان داشت.

اگر به کندوان سفر کردید درکنار گردش و بازدید از این روستای دیدنی و بی‌نظیر، تجربه‌ی طعم غذاهای دل انگیز محلی از جمله آبگوشت محلی، کوفته تبریزی محلی، وباقالی پلو با ماهیچه محلی را هرگز از یاد نبرید.

ویدئو های هیجان انگیز بلیط اینجا رو در آپارات از دست ندید!

جهت اطلاع از پروازهای داخلی کلیک کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها